Wednesday, October 10, 2007

Eidilfitri Pemangkin Perubahan Diri

Zainul Rijal Abu Bakar
Umat Islam seluruh dunia akan merayakan hari kemenangan iaitu Eidilfitri selepas sebulan berlapar dahaga serta mengekang hawa nafsu dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak. Umat Islam merayakan kejayaan ini dengan gilang gemilang sambil mengharapkan keredaan Allah SWT.

Hari kemenangan ini adalah suatu ibadat dan ia tidak seharusnya diraikan semata-mata daripada lensa adat Melayu Islam saja. Perayaan ini mesti dilaksanakan berasaskan apa yang disyariatkan agama sama ada daripada aspek penyediaan perayaan, mahupun semasa merayakannya.

Sering kali umat Islam tersasar daripada landasan sebenar ketika merayakan hari kemenangan itu.

Eidilfitri mengajak umat Islam kembali kepada fitrah manusia selepas sebulan menjalani latihan. Fitrah yang manakah akan kita ikuti?

Adakah kembali sebagaimana sebelum Ramadhan di mana manusia begitu rakus, tamak haloba dan tidak mengawal hawa nafsu atau fitrah semula jadi yang luhur, suci bersih hasil didikan sebulan Ramadhan.

Sering juga berlaku dalam kegelojohan menyambut Eidilfitri, kita bagaikan alpa bahawa bulan keberkatan ini akan meninggalkan kita. Adakah pada tahun depan kita masih berkesempatan menemui Ramadhan atau Ramadhan tahun ini adalah yang terakhir buat kita.

Amatlah rugi bagi mereka yang memilih untuk kembali kepada keadaan negatif seperti sebelum Ramadhan. Tiada nilai atau kesan latihan Ramadhan selama sebulan sedangkan Allah dan Rasul-Nya sudah menjanjikan kebaikan bagi mereka yang menghidupkan Ramadhan.

Beruntung pula mereka yang kembali kepada fitrah asal kejadian selepas munculnya Syawal. Mereka inilah orang yang benar-benar mendapat kejayaan kerana mereka seolah-olah dilahirkan semula dan bersih daripada dosa.

Mereka menjaga puasa, tidak hanya berlapar dahaga sepanjang Ramadhan malah, menjaga tatasusila dan falsafah puasa itu sendiri. Setiap anggota yang dikurniakan Allah SWT dijaga dan dihindari daripada melakukan maksiat.

Pada saat menyambut Eidilfitri, mereka tidak boros berbelanja mengikut nafsu, tetapi menyediakan sekadar diperlukan. Mereka tidak berlumba-lumba menukar serba serbi peralatan baru walaupun Islam tidak menghalang kita memakai pakaian dan kelengkapan baru. Piawaian dikenakan ialah tidak ada pemborosan dan pembaziran dilakukan ketika menyambut Eidilfitri.

Kita juga mestilah membezakan Eidilfitri antara adat dan ibadat kerana Eidilfitri adalah suatu ibadat. Oleh itu, kita tidak harus alpa daripada melakukan ibadat seperti bersembahyang hari raya serta mengeluarkan zakat.

Ibadat di sini tidak harus ditafsirkan dalam erti kata yang lebih luas. Ibadat pada Eidilfitri termasuk menjaga silaturahim dengan bermaaf-maafan, kunjung-mengunjungi serta mengingati orang yang sudah meninggalkan kita.

Dalam meraikan Eidilfitri, segala bentuk maksiat hendaklah dihindari kerana ia boleh mencemar nilai suatu ibadat. Ibadat tidak boleh dicampuradukkan dengan maksiat. Golongan melakukan maksiat ketika Eidilfitri adalah golongan yang hanya menganggap Eidilfitri itu suatu adat saja.

Amatlah malang bagi golongan yang terkinja-kinja dan program-program yang meraikan kemenangan pada Eidilfitri sedangkan Allah SWT murka dengan apa yang dilakukan mereka. Marilah kita mengambil kesempatan kali ini untuk kembali kepada Al-Quran dan Al-Sunnah dalam merayakan Eidilfitri. Jangan lupa kewajipan ketika menyambut hari kebesaran ini dan sambutlah ia dengan penuh kesederhanaan selaras tuntutan hukum syarak.

Ketika meraikan hari kebesaran ini, jangan tinggalkan ibu bapa yang sudah berjasa kepada kita. Kembali ke kampung adalah satu tanda penghormatan dan kasih sayang anak kepada kedua orang tua.

Dalam perjalanan ke kampung halaman masing-masing, jangan pula kita ghairah sehingga membelakangkan keselamatan diri dan keluarga terutama ketika berada di atas jalan raya. Mempertahan dan melindungi nyawa sama ada nyawa sendiri atau nyawa orang lain adalah salah satu daripada matlamat syariah atau Al-Maqasid Al-Syariah yang dituntut ke atas seluruh umat Islam.

Mematuhi peraturan lalu lintas seperti ditetapkan kerajaan sebenarnya adalah suatu ibadat selagi mana ia disulami dengan niat ikhlas dan suci. Apalah gunanya kita merayakan hari kemenangan dalam keadaan sedih akibat kehilangan orang yang tersayang.

Sekali lagi ruangan ini menyarankan supaya setiap tindakan hendaklah dilakukan berlandaskan hukum syarak. Perayaan Eidilfitri mempunyai kesan besar kepada umat Islam secara keseluruhan jika falsafah dan ertinya difahami umat Islam.

Marilah kita merayakan Eidilfitri dengan penuh keinsafan dan kesucian, menyemarakkan semangat cinta kepada agama dan membesarkan Allah SWT serta menghindar daripada menyekutukan Allah SWT. Tinggalkan segala maksiat yang sering kita lakukan semasa Eidilfitri lalu dan berusaha menjadikan Eidilfitri ini yang terbaik dan diberkati Allah SWT.

Mudah-mudahan tatkala kita pulang ke rumah masing-masing kelak, kita menjadi pemangkin kepada perubahan dalam diri kita, keluarga, masyarakat dan negara. Dengan adanya perubahan ini, umat Islam akan lebih disegani, menjadi teladan kepada semua orang Islam atau bukan Islam. Dengan cara ini umat Islam akan menjadi umat maju di samping mengabadikan agama di dalam hidup mereka.

Zainul Rijal Abu Bakar ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).
® BH

No comments: