Thursday, October 11, 2007

Fadilat Ibadat Pada Malam Aidilfitri

Ibn Abdullah

Eidilfitri Al-Mubarak adalah hari kebesaran penuh kemuliaan dalam Islam dihadiahkan kepada umat Nabi Muhammad SAW atas kejayaan melaksanakan Ibadat Puasa Ramadhan. Sesuai dengan kedudukan hari mulia, Eidilfitri hendaklah disambut orang Islam mengikut tuntutan syariat.

Sungguh jauh berbeza antara Eidilfitri disambut sebagai ibadat dengan yang berupa adat. Setiap ibadat adalah mengikut apa disyariatkan, sedangkan adat mengikut kebiasaan diamalkan sejak turun-temurun dalam masyarakat.

Islam menganjurkan apa yang perlu dilakukan ketika Eidilfitri seperti dijelaskan dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW.

Sambutan Eidilfitri Al-Mubarak bermula sebaik berakhirnya ibadat puasa Ramadhan apabila kelihatan anak bulan Syawal.

Perkara utama perlu dizahirkan sebagai tanda bermula sambutan Eidilfitri ialah melaungkan gema takbir.

Firman Allah bermaksud: "Dan sempurnakanlah ibadat puasa kamu mengikut bilangan hari dalam Ramadhan (29 atau 30 hari), serta bertakbirlah (membesarkan Allah) atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur." (Surah al-Baqarah, ayat 185)

Amalan bertakbir daripada satu rumah ke satu rumah seperti diamalkan di sesetengah tempat memang baik. Selain mengucapkan kalimah kebesaran, dapat juga merapatkan silaturahim sesama penduduk.

Amalan itu hendaklah dilakukan dengan tertib dan ikhlas. Jangan hanya bertandang ke rumah tertentu dengan tujuan tertentu saja. Ada yang menyertai kumpulan takbir sekadar suka-suka dan berpeluang mengintai anak gadis.

Malam Eidilfitri adalah malam ibadat yang menyediakan kelebihan tersendiri. Berpandukan maksud hadis menjelaskan sesiapa beribadat pada dua malam hari raya iaitu Eidilfitri dan Eidiladha, maka hatinya tidak akan mati pada saat hati orang lain mati.

Banyak orang yang menyertainya Sembahyang Sunat Tasbih, Tawbat dan Hajat yang diadakan di masjid. Amalan itu memang baik sekali untuk menghidupkan Malam Eidilfitri. Malang sekali banyak yang turut serta tanpa memahaminya.

Dikatakan ibadat itu hanya tertentu pada malam Eidilfitri. Individu yang tidak turut serta dipandang serong kerana dianggap tidak melakukan sesuatu yang ‘wajib’ pada malam raya.

Pada pagi Eidilfitri disunatkan mandi seperti dilakukan Rasulullah SAW. Kemudian, disunatkan menghiasi diri dengan pakaian terbaik yang dimiliki, serta mengenakan wangian. Maksud pakaian terbaik bukan semestinya baru dibeli atau dijahit.

Bagaimanapun, di kalangan masyarakat kita berpegang kepada maksud baju baru. Sebab itu, semua orang mesti berpakaian baru dengan alasan itu tuntutan agama. Malah, mereka bukan membuat sepasang baju baru untuk dipakai pada hari raya, tetapi sampai empat atau lima pasang.

Sebelum turun ke rumah menuju masjid atau tempat lapang untuk menunaikan Sembahyang Sunat Eidilfitri, disunatkan juga menjamah sedikit makanan.

Anas RA telah berkata: "Nabi Muhammad SAW makan beberapa biji tamar sebelum keluar pada pagi Eidilfitri dan Baginda memakannya dalam bilangan ganjil." Makan itu adalah tanda tidak berpuasa dan bersyukur dengan nikmat dianugerahkan Allah SWT. [Bukhari dan Ahmad]

Rasulullah SAW ketika menuju ke masjid menggunakan jalan lain dan ketika pulangnya pula melalui jalan lain. Melalui jalan berbeza adalah bertujuan supaya dapat bertemu dengan ramai jiran yang tinggal di sepanjang jalan itu. Ketika bertemu disunatkan mengucapkan salam dan tahniah.

Sembahyang sunat Eidilfitri hendaklah dilambatkan sedikit, sedangkan solat hari raya korban perlu disegerakan. Melewatkan Solat Eidilfitri bertujuan memberi masa bagi sesiapa belum mengeluarkan Zakat Fitrah. Zakat fitrah wajib dikeluarkan sebelum menunaikan Solat Eidilfitri.

Sebenarnya, sambutan hari raya hanya pada 1 Syawal. Pada 2 Syawal dan hari seterusnya sudah dibenarkan berpuasa ganti dan sunat. Bagaimanapun tidak dilarang untuk terus melakukan sambutan Eidilfitri selagi amalan itu tidak bertentangan syariat.

®BH

No comments: