Sunday, June 12, 2011

Hadis Palsu Mengenai Rejab dan Sya'aban

Hadis Palsu Mengenai Rejab dan Sya'aban

Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin

Dengan  Nama Allāh, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani;
Segala Pujian dan  Kesyukuran hanya kepada Allāh; Selawat dan Salam keatas Muhammad
Rasulullah.

Agama wajib dipelihara ketulenannya terutama dalam perkara ibadat supaya tidak berlaku campur aduk antara rekaan manusia dan perintah Allāh dan Rasul-Nya. Jika agama boleh direka cipta, maka wahyu sudah tentu tidak diperlukan, juga Rasul tidak perlu diutuskan. Oleh itu Islām mengharamkan pembohongan di atas nama agama.

Dalam persoalan hadis, ramai kalangan kita yang begitu tidak berdisiplin dalam memetik hadis-hadis Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam) begitu juga dalam menghuraikannya. Sebahagiannya langsung tidak mengambil berat persoalan kethabitan iaitu kepastian di atas ketulenan sesebuah hadis.

Apa sahaja yang dikatakan hadis terus sahaja dibacakan kepada masyarakat tanpa meneliti takhrij dan tahqiq (keputusan) para ulama hadis terhadap kedudukannya.

Lebih malang ada yang menyangka apa sahaja yang dikatakan hadis maka pastinya sahih dan wajib diimani.

Dengan itu apa sahaja yang mereka temui daripada buku bacaan, yang dikatakan hadis maka mereka terus sandarkan kepada Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam) tanpa usul periksa, sedangkan mereka lupa akan amaran yang diberikan oleh baginda Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam)dalam hadis yang mutawatir: “Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). “Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka.” [Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka].

Berbohong menggunakan nama Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam) adalah satu jenayah yang dianggap sangat berat di dalam Islam. Perbohongan atau berdusta menggunakan Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam) adalah menyandar sesuatu perkataan, atau perbuatan, atau pengakuan kepada Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wasallam)secara dusta, yang mana baginda tidak ada kaitan dengannya.

Ini seperti menyebut Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wasallam) bersabda sesuatu yang baginda tidak pernah bersabda, atau berbuat, atau mengakui sesuatu yang baginda tidak pernah melakukannya.

Maka sesuatu yang dikaitkan dengan Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wasallam)sama ada perkataan, atau perbuatan atau pengakuan, maka ia disebut sebagai al-hadis.

Namun menyandar sesuatu kepada Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam)secara dusta, bukanlah hadis pada hakikatnya. Cuma ia disebut hadis berdasar apa yang didakwa oleh perekanya dan ditambah perkataan al-Maudu’, atau al-Mukhtalaq iaitu palsu, atau rekaan. Maka hadis palsu ialah: “Hadis yang disandarkan kepada Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wasallam)secara dusta, ia tidak ada hubungan dengan Nabi Sallallāhu ‘alaihi wasallam.” (lihat: Nur al-Din Itr, Manhaj al-Nadq fi ‘Ulum al-Hadis, m.s.301, cetakan: Dar al-Fikr al-Mu‘asarah, Beirut).

Perbuatan ini adalah jenayah memalsu ciptakan agama, kerana Nabi adalah sumber pengambilan agama. Seperti seseorang yang memalsukan pasport di atas nama sesebuah kerajaan. Ia sebenarnya melakukan pembohongan dan jenayah terhadap kerajaan tersebut.

Kedudukan Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam) tentunya lebih besar dan agung untuk dibandingkan. Oleh itu dalam riwayat yang lain Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam)menyebut: “Jangan kamu berdusta ke atasku, sesiapa berdusta ke atasku maka dia masuk neraka.” [Riwayat al-Bukhari dan Muslim]. Kata al-Hafizd Ibn Hajar al-‘Asqalani (meninggal 852H) dalam mengulas hadis ini: “Ia merangkumi setiap pendusta ke atas Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam) dan semua jenis pendustaan ke atas baginda.”

Mendengar

Maksudnya: Jangan kamu sandarkan pendustaan ke atasku (menggunakan namaku)” (rujukan: Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari, jld 1, m.s. 270, cetakan: Dar al-Fikr, Beirut).

Bukan sahaja membuat hadis palsu itu haram, bahkan meriwayatkannya tanpa diterang kepada orang yang mendengar bahawa ia adalah hadis palsu juga adalah sesuatu yang harām.

Kata al-Imam Ibn al-Salāh (meninggal 643H): Tidak halal kepada sesiapa yang mengetahui ia hadis palsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun, melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuannya.” (Ibn al-Salāh, ‘Ulum al-Hadis, m.s. 98)

Misalnya di tanah air kita, didapati apabila munculnya bulan Rejab dan Sya’aban maka hadis-hadis palsu mengenai bulan-bulan tersebut akan dibaca dan diajar secara meluas. Antaranya hadis: “Rejab bulan Allāh, Sya’aban bulanku dan Ramadān bulan umatku.”

Ini adalah hadis palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jawziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha‘if, m.s. 95, cetakan: Maktab al-Matbu‘at al-Islamiyyah, Halab, Syria). Nama penuh Ibn Jahdam ialah Ali bin Abdillah bin Jahdam al-Zahid.

Ibn Jahdam meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadis palsu mengenai Solāt Raghaib (iaitu solāt pada Juma’at pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-‘Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173, cetakan: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut).

Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salāh (meninggal 643H) menyebut: Ada beberapa golongan yang membuat hadis palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi).

Mereka ini membuat hadis palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka.

Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadis mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. Al-Hamdulillāh. (Ibn al-Salāh, ‘Ulum al-Hadis, m.s. 99)


Kata tokoh besar mazhab al-Syafi'i iaitu al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) dalam kitabnya yang masyhur al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab: “Solat yang dikenali dengan solat al-Raghaib iaitu dua belas rakaat ditunaikan antara Maghrib dan Isyak pada Jumaat pertama Bulan Rejab, juga Solat Malam Nisfu Syaaban sebanyak seratus rakaat; kedua-dua solat ini bidah lagi mungkar yang jelek. Jangan kamu terpengaruh disebabkan keduanya disebut dalam Kitab Qut al-Qulub dan Ihya ‘Ulum al-Din. Jangan juga terpengaruh dengan hadis yang disebut dalam dua kitab berkenaan kerana kesemuanya palsu. Jangan kamu terpengaruh dengan sesetengah imam yang keliru mengenai kedudukan hadis-hadis kedua solat berkenaan” (4/56. Beirut: Dar al-Fikr).


Golongan penceramah, Imām, Khatib, dan media massa pula, ada menjadi ejen menyebarkan hadis-hadis palsu mengenai amalan-amalan yang dikatakan disunatkan pada bulan-bulan tersebut.

Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah (wafat 751H): Hadis-hadis mengenai solāt Raghaib pada Jumaat pertama bulan Rejab kesemuanya itu adalah palsu dan dusta ke atas Rasulullāh (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam).

Begitu juga semua hadis mengenai puasa bulan Rejab dan solāt pada malam-malam tertentu adalah dusta ke atas Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam) Demikian juga hadis-hadis mengenai solāt pada malam Nisfu Sya’aban (kesemuanya adalah palsu).

Solāt-solāt ini direka selepas empat ratus tahun munculnya Islām (Ibn al-Qayyim, al-Manar al-Munif, m.s. 95-98).

Sebenarnya hadis sahih mengenai kebaikan malam Nisfu Sya’aban itu memang ada, tetapi amalan-amalan tertentu khas pada malam tersebut adalah palsu.

Hadis yang boleh dipegang dalam masalah Nisfu Sya’aban ialah: Allāh melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Sya'aban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)" [Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain; Al-Albāni mensahihkan hadis ini dalam Silsilah al-Ahadis al-Sahihah. (jilid 3, m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma‘arf, Riyadh].

Hadis ini tidak mengajar kita apakah bentuk amalan malam berkenaan. Oleh itu, amalan-amalan khas tertentu pada malam tersebut bukan dari ajaran Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wa sallam).

Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab soalan berhubung dengan Nisfu Sya’aban: “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wasallam) dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Sya’aban, membaca doā’ tertentu dan solāt tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islām.”

Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid.

Mereka membaca surah Yasin dan solāt dua raka’at dengan niat panjang umur, dua raka’at yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doā’ yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahābah, tabi‘in dan tabi’ tabi‘in). Ia satu doā’ yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Qurān dan sunah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya.

Ibādat

Perhimpunan (malam Nisfu Sya’aban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islām adalah bida’ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas.

Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bida’ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bida’ah, dan setiap yang bida’ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, fatawa Mu‘asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).

Inilah kenyataan Dr. Yusuf al-Qaradawi, seorang tokoh ulama umat yang sederhana dan dihormati.

Namun dalam masalah ini beliau agak tegas kerana ia bercanggah dengan apa yang dibawa oleh Rasulullāh (Sallallāhu ‘alaihi wasallam).

Justeru, hadis-hadis palsu mengenai Rejab dan Sya’aban ini hendaklah dihentikan dari disebarkan ke dalam masyarakat. Kita perlu kembali kepada agama yang tulen.

Hasil dari memudah-mudahkan dalam hal seperti ini maka muncullah golongan agama yang suka mendakwa perkara yang bukan-bukan.

Dengan menggunakan nama agama segala rekaan baru dibuat untuk kepentingan diri dan kumpulan. Islam tidak pernah memberi kuasa kepada golongan agama, atau sesiapa sahaja untuk mendakwa apa yang dia suka kemudian menyandarkannya kepada agama.

Agama kita rujukannya ialah al-Qurān dan al-sunah yang dipastikan kesabitannya mengikut yang diputuskan oleh para ulama hadis. Kata al-Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah (seorang ulama hadis al-Azhar): “Masih ada para penceramah yang tidak ada ilmu hadis, sama ada ilmu riwayat atau dirayah (mengenai teks hadis).”

Mereka hanya membaca hadis apa yang mereka hafal dan dari tulisan-tulisan tanpa mengetahui kedudukan hadis tersebut.

Apa yang mereka pentingkan hanyalah reda orang ramai. Lalu mereka menyebut perkara yang berlebih-lebih, pelik dan ajaib yang Islam tiada kaitan dengannya.

Mereka ini sepatutnya dihalang dari berceramah, memberi nasihat dan bertazkirah. (Abu Syahbah, al-Wasit fi ‘Ulum wa al-Mustalah al-Hadis, m.s. 322, cetakan: Dar al-Fikr al-‘Arabi, Kaherah).

Saya menyeru diri sendiri, para penceramah, ustaz-ustaz, media elektronik dan cetak, bahkan semua pihak yang membaca sesuatu hadis memastikan kesahihannya dahulu. Semoga Rejab dan Sya’aban tahun ini tidak dibaluti dengan pembohongan terhadap Nabi (Sallallāhu ‘alaihi wasallam).

Wallahu'alam


[Disiarkan pada Jun 23, 2009 dalam kategori Ibadāt ]

No comments: